VÅRD I VÄRLDSKLASS

Förra veckan var vi samlade i Knivsta 26 st förrenings företrädare, förbundsstyrelsen samt delar av vårt kansli.
Vi fick som uppgift att i grupper ta fram strategier för att nå en prostatacancer vård världsklass. Det borde inte vara så svårt, nu är vi 93 000 som lever med diagnosen. Om alla stog upp för saken så vore det ganska enkelt att få fram resurser. Men det stora problemet är fortfarande mäns tystnad när det gäller bihanget under airbagen. Det är inget man skriver i sitt cv " Jag är impotent". Men det blir inte så för alla, och för de allra flesta som får biverkningar finns det hjälp att få. Men även här finns det stora brister i vården. Den stora svårigheten för oss som vill förändra är att landstingen prioriterar olika. Ska vi få ordning på det här är jag övertygad om att vården måste bli statlig. Det tror jag även skulle frigöra stora resurser, det sitter många bakom skrivbord i våra landsting.
Vi behöver koncentrera vården till några få större centra, och få en ordentlig kvalitets kontroll. Ska den förändringen vara möjlig så krävs det statlig styrning.
Tänkvärda ord.
Nu vill jag önska er alla som läser min blogg en riktigt GOD JUL
 

Kommentarer
Postat av: Skrevochskriver

Hej Håkan! Konstigt att ingen reagerar alls. Ja då är du kanske inte så benägen att fortsätta skriva.
Jag letade egentligen efter de som bloggar och skriver någorlunda utförligt om sina erfarenheter.
Som jag förstått har du fått vara fri från cancer på ett bra tag. Det är bara att gratulera! Hoppas det håller i sig.
Jag är precis i början och är fortfarande osäker hur det ser ut för egen del, men jag har tänkt i alla fall att skriva om själva processen, både för egen del men kanske även för andra.

Svar: HejDet är snart ett år sedan jag slutade skriva på bloggen. En kombination av att jag jobbar hårt med frågan på andra plan, jag fick idé torka. Sen såg jag ju att det var ganska få som följde bloggen. Skriver mer kortfattat på Facebook om vad jag gör, känns enklare.
Hoppas allt går bra för dej, för mig är det bra terapi att skriva och framförallt prata om sjukdomen. Finns som sagt på Facebook numera.
Ha en fin dag
Håkan
Prostatalös


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0