KARLSTADS KALASET

Nu har vi varit ute med tältet första gången i år. Vi fick delta i arrangemanget Karlstads Kalaset, tack för att ni är så tillmötesgående Centrum Karlstad.
Det blev en väldigt lyckad debut dag, många bra samtal och en hel del försäljning blev det också. Tältet är guld värt det syns på långt håll.
Nu måste jag snart iväg för dag 2 på soltorget. Idag finns vi där 10- 16 Välkomna.
Jag får en del medicinskt tekniska frågor men där får man svara så gott man kan. Det är ju inte det jag har fokus på det får läkarkåren ta på sig. Mitt fokus är att jobba för tidig upptäckt.
Det enda vi har idag är ju psaprovet så måste vi använda det. 
Ska bli intressant att följa hur det går med utskicket till 3 åldersgrupper värmländska män 70 och 60 åringar är klara, 50 åringarna får sin uppmaning med början i augusti. Det här är ju ingen screening men det är en bit på väg, när män blir uppmanade att ta ett psaprov av landstinget. Många tar det som en kallelse, det är det ju inte utan en uppmaning att kolla. Huvudsaken är att alla får vara med på tåget, vi måste få bort den ojämlikhet som finns idag.
Så uppmana alla män över 45 år at ta ett PSAPROV
 
 

Kommentarer
Postat av: Nils-Göran Johansson

Du skriver:Det enda vi har idag är ju psaprovet så måste vi använda det. Jag fick min Prostatacancer diagnos i början av 2000 talet efter flera år med blod i urinen och flera undersökningar av urinblåsan. PSA värde 3,5. Ingen operation fick Hormon tabletter. Sökte privat provtagning av prostakörteln och då upptäcktes att hela körteln var full i Cancer+ metastser i området utanför kapseln. Opererades 2005 efter en tid stigande PSA. Strålning 2007 32 ggr. efter en tid stigande PSA. Då fick jag möjlighet att få cellgifter. Jag tog 8 doser av max 10.2013 och har fortfarande inget mätbart PSA. Jag har naturligvis Biverkan av cellgifter. Vi får se hur det går. Önskar alla lycka till. Det verkar som om cellgiftbehandling skall bli rutin. Tycker att det var bra att få möjlighet till den.

Svar: Intressant
Prostatalös

2015-06-04 @ 22:13:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0