statestik

Blev uppmanad av en kär vän att ta fram statestik vad gäller prostatacancer. Har läst ett antal dokument på socialstyrelsens hemsida. Där finns massor med information för den som är intresserad av statestik. Jag är mer intresserad av att varje människoliv är värt att rädda om det finns möjlighet. Och det gör det med tidig upptäckt. Antalet upptäckta fall har ökat tack vare att psa prov efterfrågas i en högre utsträckning, det är bra. Men ni måste ta ansvar för er egen prostata GUBBAR, det sa specilisten i radiointervjun med mig. Vad jag vill förmedla är att det kan gå väldigt bra inte bara prata om alla negativa biverkningar. Våra urologer är fantastiskt duktiga yrkesmän men socialstyrelsen tycker inte att allmän screening är till nytta. Jag har min egen erfarenhet och kropp som referens. Och där var tveklöst PSA provet avgörande sen litar jag på att dessa duktiga yrkesmän och kvinnor kan göra en riktig bedömning så att jag inte får behandling som inte behövs.
Ska försöka skaffa mig en helhetsbild av befintlig statestik och utredningar men det kommer att ta tid. Men det har jag ju fick ju ett antal extra friska år.
Det jag är rädd för att finna är att det ligger ekonomiska intressen bakom socialstyrelsens rekommendationer. Det skulle ju inte göra att man blir glad.
Hoppas att det inte gör det.
Men jag har svårt att förstå ord som överbehandling(det är ju att nedvärdera kompetensen hos våra urologer).
Oro kan jag däremot förstå, men efter oro kan komma lättnad. Om det inte blir som för mig en cancerdiagnos.
Men jag kom ju i tid så allt slutade ju lyckligt.
Säger det igen SÖK I TID GUBBAR.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0