PROSTATAKAMPEN

Nu går det framåt. Jag skrev 4 st insändare förra vecka, Samtliga publicerade i Värmlands Folkblad, Metro, Nya Wermlands tidningen och idag Aftonbladet. 100% utdelning. Hoppas många läste vad jag skrev, jag står för varenda ord även om vissa tog bort mitt namn. Jag skriver aldrig anonymt, är det någon som har andra åsikter så vill jag att de ska kunna bemöta mig. Jag är beredd att ta debatten, jag har gjort resan så jag vet vad jag talar om.
Efter senast rapporten från Sahlgrenska så känner jag att jag är på den vinnande sidan. Sen får media blåsa upp andra negativa åsikter som dom vill. Hälften av alla opereras i onödan (skulle inte jag vilja höra som erfaren urolog). Men vänd på det då, Den andra halva ( dit jag hör) skulle vi varit i statestiken över döda eller hur menar de.
Jag längtar efter en debatt med en som Professor Aldami.
Nä nu måste jag sova sköt om er.
Psa räddade mitt liv.

Kommentarer
Postat av: "Kalle"

Hej Håkan
Tack för senast!
Jag måste (nu igen) få vara lite kritisk till det du skriver. Du säger "att du har gjort resan"... Vilken resa? Du är opererad och har klarat dig från biverkningar. Om vi skall vara uppriktiga så är väl det knappast normalfallet efter ett sånt här ingrepp, snarare en riktig vinstlott! Jag är 10 år yngre än dig, opererad på KS för över 1,5 år sedan och fortfarande impotent och inkontinent. Jag kan inte låta bli att tro att mitt tillstånd är mer eller mindre permanent vid det här laget. Var och en får naturligtvis själv avgöra vilket pris som är värt att betala för att bli av med sin cancer och även utifrån den information som finns bedöma om operation är nödvändigt. Men att hamna i den här situationen 50 år gammal är ingen lek, det kan jag lova. Jag känner ofta att livsglädjen helt tog slut i och med min operation och jag önskar att jag hade den ogjord.
Om jag får ge några råd till er "gubbar" som står inför en behandling så vill jag säga:
Överväg "vänta och se", mycket hinner hända med behandlingarna på 5-10 år.
överväg strålning.
Överväg öppen kirurgi av en erfaren/engagerad kirurg.
Om du skall opereras på KS kommer du få information om biverkningar mm skriftligt och säkert även av din doktor. Var oerhört kritisk när du granskar det som skrivs/sägs om biverkningar. Oavsett dina förutsättningar inför ingreppet, så får du räkna med att det kan gå "hur som helst".
Som du hör är jag väldigt kritisk till den information som jag fick inför min operation och även det bemötande jag fått efteråt. Jag har naturligtvis varit i kontakt med ledningen för den avdelning där jag behandlats och deras svar kan sammanfattas med: "du har för höga förväntningar" och "vi har gjort så gott vi kan".
Till sist vill jag säga att jag är enormt imponerad av ditt engagemang och det jobb du lägger ner. Vi vill ju alla ha både bättre markörer och behandlingar. Jag har ju också en son (som du kanske minns) och jag hoppas verkligen att våra grabbar slipper den här diagnosen.
Hälsningar
"Kalle"

Svar: Hej bra att du hör av dej. Jag kanske uttrycker mig fel som du ser det. Men jag har gjort cancerresan med all dess ångerst och tårar och tankar på döden som kommer med beskedet DU HAR CANCER.Inför varje psa prov kommer tankarna tillbaka, har träffat Kenth som levde som jag men fått återfall så man vet aldrig. Sen drog jag en vinstlott så här långt tack vare en erfaren och duktig urolog. Jag har varit ute på stan stort sett all ledig tid för att samla in pengar till forskning sen 12 maj. Under den tiden har jag mött många män och deras sjukdomshistorier. Jag är inte ensam om att det har gått bra , men tyvärr är nog majoriteten, män som kommit för sent.Jag har tänkt en hel del på dej, vårt möte berörde mig mycket. Men jag måste köra på min stil. Vad jag vill är att det inte ska behöva bli som med dej. Och att våra söner inte ska behöva göra de svåra val vi var tvugna att göra. Det måste forskas mycket mer.
Jag vill skapa en debatt om detta i samhället, i viket fall som helst får det inte vara en slump om en cancer blir upptäckt eller inte.
Kan inte dina läkare hjälpa dej så är det tragiskt har du försökt något annat sjukhus som vi pratade om?
Ditt fall och ditt öde berör verkligen mig. Kämpa på
Håkan Florin

2012-08-22 @ 13:08:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0