Prostatacancerns baksida

Hej på er där ute nu ska jag skriva historien om hur illa det kan gå. Detta gör jag för att balansera upp min kanske alltför positiva blogg. Mejlet löd så här.
Hej Håkan
Hittade din blogg för ett tag sedan och har läst din historia. Kul att det kan gå så bra! Jag har en liknande bakgrund men är tio år yngre än dig. Fick diagnosen i december 2010,strax innan jag fyllde 50år. T2 tumör förskjuten åt sidan och cancer i 2 av 6 biopsier. Enligt de två läkare som jag konsulterade så var operation det bästa alternativet för mig. Mest på grund av lång återstående livstid, som jag förstod det. Jag frågade också om risken för överbehandling/biverkningar och fick beskedet att någon åtgärd var nödvändigt i mitt fall, annars skulle sjukdomen så småningom "komma ifatt" mig. Biverkningarna skulle "inte bli något problem" för mig- jag hade enligt båda läkarna(och även vad jag själv läst på) alla förutsättningar att klara mig bra från problem efteråt. Jag gjorde en nervbesparande operation (i robot) på karolinska för ett år sedan och är fortfarande impotent och inkontinent.
Det är naturligtvis jobbigt att gå från fullt frisk och symptomfri till detta i ett slag. Vad som gör mig extra bitter är vad som förespeglades mig innan operationen och att läkarna fortfarande tycker att operationen var lyckad och gick bra. Jag har svårt att känna någon glädje över att vara av med en cancer som jag aldrig har känt av, eller vetat om, när utfallet efter operationen blev så här.
Det här är ett exempel på hur det kan gå trots goda förutsättningar. Som du förstår så är jag numera kluven till PSA-prov och eventuella behandlingar.
Bästa Hälsningar
Vill vara anonym
Det var historien det, den berörde mig väldigt mycket. Livet är väldigt orättvist.
Nu har ni båda ytterligheterna presenterade för er. Sen finns naturligtvis hela spectrat där emellan.
Svåra val. Det enda vi kan hoppas på är att forskningen löser gåtan och hittar ett botemedel så vi slipper välja.
En synpunkt är att NN:s läkare var för positiva min läkare var precis tvärtom men jag ville i alla fall få bort cancer.
Nu fick ni något att grubbla över, jag ställer fortfarande gärna upp och delar med mig av mina erfarenheter.
Ha en fin kväll
Håkan
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0