OMÄTBART PSA

Vilken lycka,lättnad man känner när min kontaktsjuksköterska säger psa var mindre än 0,05. Det har jag lärt mig betyder att det är så lågt att det inte går att mäta. Men de dagarna före beskedet är så mentalt jobbiga. Det var många tårar på söndagen, man blir så fantastiskt lättrörd som cancerpatient i alla fall jag. Fick en bra natt sov riktigt bra, och kände mig stark på måndagen när jag skulle  till jobbet. Men det räckte att öppna facebook och läsa om alla som håller tummar och tänker på dej ( och jag vet att de menar det, de flesta är på samma bana) så blir det ögonsköljning igen. Jag behöver inte köpa linsvätska till månadslinserna det är en fördel.
Det gick inte att föra ett samtal med henne, gråten bara kom hela tiden. Men jag tror hon förstog en av mina funderingar, hur nära var jag att det skulle vara försent, med som det verkar en botande behandling. Det var ju en tumör T3 som gått utan för körteln och inte en T2 som de trodde inför operationen. Det tänker jag mycket på jag kanske aldrig får ett svar. Det är en fråga en annan är varför fick jag cancer??? Det får jag nog aldrig veta men man undrar ju.
Men nu är jag ju en frisk cancerpatient i minst 6 månader till. Det gäller det att ägna åt KAMPEN MOT PROSTATACANCER. Denna skitsjukdom som inte ger några symtiom medans den är botbar, och drabbar så många.
Jag ger inte upp kampen även om det känns trögt ibland. I går fick jag kontakt med en reporter på NWT som vill göra en intervju med mig nu på torsdag. Hon vill skriva om hur det är att leva som cancerpatient. Det blir artikel nr 6 i papperstidningar och ett 10-tal insändare har publicerats + 2 radiointervjuer, nu börjar folk veta vem jag är och vad jag vill. Det gör att även politiker lyssnar det är bra. Men politiska beslut tar så lång tid, men man får aldrig ge sig.
Kom nu ut ur garderoberna och slåss gubbar. Vi har rätt till en allmän kontroll. Till dess får ni begära ert PSA PROV själva. GÖR DET, DET RÄDDAR LIV.

Kommentarer
Postat av: John-Erik Åkerlund

Grattis Håkan till det glädjande beskedet !!!
Vet inte om du kommer ihåg mig,vi samtalade i sjukhuskorridoren CSK i samband med urologens infomöten för ett tag sedan.
Jag vet precis hur man känner sig dagarna innan ett provsvar.Själv har jag levat i 6 mån intervaller i 10 år nu.
Det du gör för att sprida kunskapen och medvetenheten om våran sjukdom är väldigt positivt.
M.V.H John Erik Åkerlund.

Svar: HejJag kommer ihåg vårt samtal väldigt väl. Jag är ju inte ensam och för kampen vi börjar bli några stycken. Men jag kanske säljer ut mig i offentligheten mest. Det passar mig. Det är en ny intervju med NWT på gång, torsdag förmiddag, temat ska vara hur det är att leva som cancerpatient. Vet inte om du använder facebook vi har en grupp där ca 120 medlemmar en 10-15 som skriver och försöker påverka så mycket det går. Vill du följa den så lägg till mig som vän. Det är ett väldigt bra medium, vill man säga något så är det bara att skriva. Hoppas det går bra för dej, kämpa på.
MVH
Håkan
Håkan Florin

2012-10-16 @ 10:19:05
Postat av: Mathias

Hej Håkan, tycker det är stort det du gör. En fråga - vad kostar ett sånt där PSA-test? Man får bekosta dom själv i dagsläget som jag förstått, och det är dåligt då det trots allt är den cancerform som flest dör av i Sverige. Har några år kvar till 40 men bättre vara på säkra sidan har jag börjat tänka.

Svar: Prislappen här i värmland är 218:- Så det är inga stora pengar. Man bör ha koll från 50 för det är väldigt ovanligt före det, om man inte har släcktingar som fått sjukdomenHar man ett lågt värde behöver man inte kolla varje år.Vill du följa utvecklingen så är vi några gubbar som jobbar hårt för den här saken. Jag finns på facebook skicka en vänförfrågan så kan du lätt följa utvecklingen jag lägger ut alla nyheter i ämnet jag hittar.
Tack för kommentaren det värmer
Håkan Florin

2012-10-18 @ 21:37:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0