NÖJD LÄKARE

Sitter på tåget på väg till Charlottenberg och en ny arbetsdag. Har precis pratat med min duktige kirurg som opererade bort prostatan. Värdena ser bra ut och vi är nöjda båda två, nu blir det en ny koll om 6 månader, sen kanske jag kan få gå över på kontroll varje år. Då har det ju gått 4 år, tiden går fort.
Men det har hänt mycket under den här resan. Igår var jag på mitt andra möte med landstingets processgrupp, som ska förbättra prostatacancervården i Värmland. Jag har tyvärr fått vara ensam representant för Hans sjukdom har utvecklat sig negativt så han orkar inte. 
Jag fick tid att berätta bådas historier. Hans historia fick de i handen 4 A4 sidor med orden att det var ett exempel där Landstinget som kollektiv har misslyckats. Särskilt allmänläkaren som nekade PSAPROV i 5 år.
Försöker hela tiden påtala att grundfelet är avsaknaden av tidig upptäckt. Det skulle sparas stora resurser om de fann oss i tid. Jag har kostat ca 200 000:- då är jag både opererad och strålad, hade jag följts upp tidigare hade kostnaden kanske halverats.
Men det är inte bara elände, föreningen går starkt framåt. Nu har vi skapat en liten butik när vi är ute och informerar, vilket vi gör så ofta vi kan.
Ekonomi har utvecklats väldigt positivt. Även medlems antalet ökar, det är väldigt bra för då blir vår röst vi som står på barrikaderna starkare.
Hoppas att vi kan fortsätta den positiva utvecklingen. Nu verkar det som att äntligen Landstinget kommer att fatta beslut om information till 3 åldersgrupper om Psaprovtagning. Orkar de inte får vi nog överväga att göra det själva. Alla har rätt till vård, och med en livshotande sjukdom som inte ger symtom medans den är botbar så finns det inget annat sätt. Helst skulle det sjösättas en allmän screening, men det tar nog några år till.
Under tiden får vi män begära ett PSAPROV på våra vårdcentraler. ALLA HAR RÄTT TILL DET.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0