TV-INTERVJU

Igår hade jag Svt Värmland hemma i köket. Jättebra att de visar intresse för problemet prostatacancer. För det är väldigt konstigt att det inte är bättre ordning och reda kring Sveriges vanligaste cancer. Det är inte lika över landet och så är det ju socialstyrelens oförmåga att rekommendera en allmän kontroll (screening).
För oss här i Värmland är ett av de stora problemen att det är så olika bemötande på vårdcentralerna när det gäller psaprovet. Vissa läkare tror fortfarande att det syns på utsidan om man har prostatacancer, så är det ju inte. Den här sjukdomen har ju väldigt sällan symtom medans den är botbar.
Det finns utarbetade riktlinjer hur allmän läkarna ska hantera problemet, men en del följer inte det. Det får katastrofala följder för de som möter den läkaren.
Allt kan liknas vid ett stort lotteri, där vissa drar en vinstlott och kan få en botande behandling. Så här kan det inte få fortsätta.
Gå med i våra förreningar www.prolivwermlandia.se så blir vår röst starkare. Det handlar framförallt om nästa generation, våra barn och barnbarn
Nu ska jag ta tåget till Charlottenberg och börja jobba, känns som en seger att kunna börja igen. Nu ska jag försöka vara frisk, har ju bara ca 3 år kvar till pension.
Jag har ju fått 2 botande behandlingar, både operation och strålning för återfall, nu senast. Än så länge utan biverkningar. Det är en vinstlott det.
 

Kommentarer
Postat av: Stig Falk

Hej igen Håkan!
Lycka till på jobbet.
Jag börjar min strålning den 4/2 och skall vara klar 24/3 i Borås.Jag skall övernatta på patienthotellet för att slippa dagligen åka Skövde-Borås-Skövde .Synd att Skaraborgs Sjukhus inte kan utföra behandlingen här i Skövde.Vi är nu 3 utav 70 medlemmar i vår Rotary-klubb som skall stråla sig nu i vinter/vår ,tidigare år har vi haft flera medlemmar som avlidit men ännu ingen information om vår sjukdom, så nog håller jag med dig att en ordentlig uppryckning när det gäller information måste ske ,även jag har barn och barnbarn.
Tack för dina insatser för att sprida kunskapen om sjukdomen.


Svar: Hej StigHåller tummarna för att det ska gå lika bra för dej som för mej.
Tänk positivt
Håkan Florin

2014-01-16 @ 10:10:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0