PSAPROV

Igår fick jag ett glädjande besked från våra Landstings politiker. Jag skrev en insändare i Värmlands Folkblad den 12 juni och igår svarade våra politiker att i september kommer det att inrättas en tjänst som psa sköterska och det kommer att som ett försök skickas information till alla män i åldersgrupperna 50, 60 och 70år. Så glad jag blir det kommer att rädda många liv och alla kommer att få möjlighet att vara med på tåget.
Jag har många gånger påtalat att våra beslutsfattare är dåligt pålästa jag tror att alla skriverier från mig och andra samt utdelandet av den här boken var avgörande
 
 
Det kändes direkt när jag såg boken första gången att vi skulle ha nytta av den. Sen att vi hade möjligheten att distribuera den till alla beslutsfattare var avgörande.
Nu kanske det äntligen blir ordning och reda i psaprovtagningen. Idag springer många och tar psaprov varje år fast de har låga värden och en del tar inte alls.
Det här är vad vi inom Prostatacancerföreningen Värmland tillsammans med urologen kämpat för. Nu har de ju skrivit under ett uttalande i tidningen så då blir det säkert verklighet.
Det känns som att alla timmar på kontoret haft effekt, men det är inte bara jag övriga styrelsen och våra medlemmar har också bidragit.
Hoppas vi blir fler medlemmar så vår förening blir ännu starkare. Registrera dig på www.pcfvärmland.se.
TÄNK PÅ BARN OCH BARNBARN

Kommentarer
Postat av: LEIF

hej Håkan du bår in en bra kommun som har dän tjänstn för hoss män, dän skulle finnas i hella landet ,LEIF

Svar: Det är bara på försök än till vissa åldersgrupper, men det är ett stort steg på väg mot en allmän kontroll. Om några år är jag övertygad om att det är på plats i hela landet. Allt hänger på oss män om vi fortsätter att ställa krav på våra beslutsfattare.
Prostatalös

2014-06-29 @ 05:24:14
Postat av: Muritz Wadén

Hej Håkan.
Du är verkligen fantastiskt viktig i denna fråga och jag är glad att du fortsätter år ut och år in. Jag har drivit dessa frågor i 20 år som urolog i Landstinget. Det är 15 år sedan vår första radikala prostatektomi och 14 år med titthålsoperationer har ju nu förstärkts med Robot och flera hängivna medarbetare. Vi har en väl uppbyggd provtagningsverksamhet och cancerdispensär och bra riktlinjer för primärvården som alla försöker tillämpa. Vi behandlar nu fler män än någonsin med botande operationer. Europeiska urologiska organisationen har givit riktlinjer om att grundläggande PSA-provtagning bör erbjudas alla män. Det är nu 2 år sedan frågan om utskick av PSA-broschyren togs upp. Frågan har sådan omfattning att alla måste vara överens i organisationen. Nu har vi kommit nästan ända fram och med detta genombrott samlar vi erfarenheter i Värmland som alla Landsting vår region väntar på. Informationsspridning om PSA är viktigaste vägen och din och föreningens insatser för detta är jätteviktiga. Om 15 år kan vi vara glada över att vi fick vara en del av detta pionjärarbete. Vi är många som drar åt samma håll nu!
Tack Håkan och håll ut!
Mauritz

Svar: Det är bara roligt att få vara en del i arbetet mot god prostatacancervård. Vi har bra kraft i föreningen nu och vi tänker fortsätta på den vägen. I september kör vi en ny kampanj hela månaden
Prostatalös

2014-06-29 @ 15:41:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0