DEBATTKVÄLL

Så var den här debattkvällen som jag sett framemot äntligen här. Samtliga landstingspolitiker var representerade, men vart tog läkarkåren vägen. Vi hade bjudit in både urologen och onkologen men ingen dök upp. Även representanter för allmän läkarna var inbjudna men kom inte. DÅLIGT. 
Det är ju på vårdcentralerna det stora problemet är. Läkarna där struntar i de riktlinjer som finns, nu tror jag att politikerna vet om problemet. Men om de har kraft att göra något åt det är frågan. Tiden får utvisa om deras löften att socialstyrelsens broschyr ska finnas tillgänglig på alla vårdcentraler är värt något.
Men vi var nog alla överens om att det inte kan fortsätta som idag. Nu är ju alla mäns hälsa i en stor lotteri tombola, allt beror på vilken läkare man träffar.
Jag fick möjlighet att beskriva den verklighet jag möter på gator och torg. Kalle 90 år som tar psa varje år, Olle 82 "det tar jag 2 gånger per år" sen alla män som får svaret av sin läkare "det är inte nödvändigt"
De läkarna är en livsfara för oss män, hur ska man få dom att fatta. Vart är Chefen?? Om jag inte följde de regler som finns på mitt jobb skulle jag inte ha jobbet kvar.
Nu blev det en bra debatt i alla fall trots att proffsen saknades. Ganska många åhörare blev det också, så det är bara att jobba på. Men visst är det tur att Dahi Lamas ordspråk finns "Om du tror att du är för liten för att göra skillnad, försök att sova med en mygga" Det tänker jag många gånger på när det inte händer något. Men det är bara att jobba på, idag ska vi vara på Soltorget i Karlstad och uppmana män att ta psaprov.
Sen vill vi ha fler medlemmar i våra föreningar, GÅ MED OCH STÖD VÅR VERKSAMHET TÄNK PÅ BARN OCH BARNBARN. Ju fler vi blir desto snabbare når vi målet.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0