KUNSKAP ÄR BRA

Igår fick jag 2st böcker från förbundet. Dessa ska läsas före deltagandet i Lyftet 2. Det är 2 kursdagar som ska höja kunskapsnivån på män i våra patientföreningar. Det är viktigt med kunskap och att vi talar samma språk gentemot beslutsfattare av olika slag.
Den första har jag läst nu på morgonen. Det var väl inte några speciella nyheter, för mig i den men en bra repetion.
Och en bekräftelse på att det jag svara när jag får frågor är rätt. Jag brukar hävda att prostatacancer inte ger några symtom medans det är en botbar sjukdom. Så är det, därför måste vi ut på gator och torg och uppmana män att ha koll på sitt PSAVÄRDE. Det är enda sättet när inte samhället tar sitt ansvar och inför en allmän screening.
Det händer ganska mycket runt den här frågan just nu. Vi har vårt första styrelsemöte med vår nye ordförande på Söndag. Hans vår tidigare ordförande, förlorade ju tyvärr sin kamp mot Prostatacancern i januari.
Sen är det snart dags att träffa gubbsen från övriga föreningar 20-21april. Den 27 april är det möte med Landstinget för att gå vidare med SVF (standardiserat vårdförlopp). Väntar även på statistik från 2014 angående antalet nyupptäckta prostatacancer fall i Värmland. Inofficiella rykten säger att det har varit en betydande ökning, där är jag övertygad om att vårt agerande i PCF Värmland har bidragit. Det bästa med det är att vi har räddat många till livet. Så uppmana alla män i medelåldern TA ETT PSAPROV DET RÄDDAR LIV.
Men det bästa som hänt den här veckan är ett besked från grabben. DU SKA BLI FARFAR. Känns stort.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0