MIDNATTSOLSRALLYT

Nu har jag varit med 4 härliga grabbar som förstår vikten av att synliggöra Sveriges vanligaste cancer. De har i flera år kört med dekaler på tävlingsbilen och samlat in mycket pengar till Fonden mot prostatacancer 
pg 900101-7 ifall du är sugen på att hjälpa till. Jag har haft äran att ta fram ett tält som de kan använda på serviceplatsen. Tyvärr var inte färgsättningen på symbolerna rätt, men en ny korrekt duk är på väg. Inköpet av tältet var ett väldigt bra beslut av förbundet, det kan ju användas i andra sammanhang. Enda nackdelen är väl vikten, totalt 100kg. Det är tänkt att alla föreningar i Sverige ska kunna höra av sig till mig i Karlstad om de vill ha ett stort tält som väcker uppmärksamhet.
Det har varit en spännande tillvaro att följa ett rally från en servicebil. Känns som jag fått 4 nya riktiga kompisar.
På onsdagen första dagen var det väldigt många ögonpar som såg budskapet " TILLSAMMANS KAN VI BESEGRA PROSTATACANCERN"
Flera bra samtal har jag haft med män som har olika funderingar i ämnet. Men som vanligt får man höra " min läkare tyckte inte att det var nödvändigt" Jag blir så trött på dessa läkare som är så dåligt pålästa, jag får förklara att prostatacancern väldigt sällan ge symtom när den går att bota. De som jag har pratat med går säkert och kräver det Psaprov som alla män har rätt till. Men tyvärr når jag bara en bråkdel, vi måste bli fler som är ute och visar upp oss och informerar om problemet.
Sen kan man väl bara hoppas att resultat från undersökningen  Stockholm 3 som är klar men inte publicerad får socialstyrelsen att ändra uppfattning. Det skulle kunna rädda livet på 1200 män varje år, samtidigt som att det på sikt skulle spara stora resurser.
Jag har i alla fall haft 2 fantastiska dagar. Ta nu era Psaprov  så ni ger urologerna chansen att ge er en botade behandling. Det är ju inte kul att bli cancerpatient, men det är bättre att veta och komma i tid än att vänta och komma för sent

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0